30/6/13

Greenpace per als més menuts

Aquí us deixo una web de Geenpace dedicada als més menuts. L' objectiu d' aquesta web és ajudar a entendre els conceptes de biodiversitat, sostenibilitat, reciclatge, mitjançant contes, jocs,  imatges, explicacions senzilles.

29/6/13

Com fer un cotxe amb CD's i que rodi

Vaig trobar una pàgina força interessant on es visualitzen vídeos casolans d' experiments senzills i molt ben explicats. La web és en anglès però en els videos , pràcticament no es parla, sinó que es mostra el material i els procediments de forma molt entenedora.
La web és:  http://videos.kidspot.com.au/
 

24/6/13

Nit de St Joan amb Súperlluna

Foto: google
Foto: El Periódico
Aquesta nit passada, la nit de Sant Joan, ha estat la nit més curta, l' inici de l' estiu, una nit plena de llums, colors i sons estridents, de coca i cava,..Però,... també hi hagut un fet extraordinari en el nostre cel: ha estat una nit on la lluna s' ha vist més gran i brillant que mai. Aquesta súperplena s' ha donat  just en el moment en què el satèl·lit passava més a prop del nostre planeta coincidint en què la terra és just entre el sol i la lluna.
Hi ha hagut i hi haurà altres súperplenes, però com la d' aquesta nit trigarem a tornar-la a veure. Segons la NASA, la d' aquest any és un 14% més gran i un 30% més brillant. No tornarem a veure-la igual fins l' any 2034.

22/6/13

Darrers treballs a l' hort

Darrers dies de l' hort: els de primer han anat collint les prunes madures ( encara ens en queden moltes), els de P-3 ens acomiadem dels gira-sols fins setembre ( tindran pipes??), tots els que han pogut han collit les maduixes,les carxofes, les cireres ja no hi són, ens queden pendents per setembre, les pomes, les peres i ,els tomàquets que varen plantar els de 5è amb l' ajut del Ramon.

                                                  Fotos d' alguns moments de 5è


20/6/13

Pati cientific de vacances!!

Darrer dia dels nostres patis cientifics. Ha estat un pati d' allò més divers, però amb fruits recollits: 
  • Uns han estat a l' hort ajudant amb les noves eines.
  • D' altres jugant amb els imants.
  • D' altres amb els jocs del bloc de ciències.
  • A d' altres se'ls ha acudit demanar, per escrit, a totes les classes, poder recollir totes les ceres velles per a guardar-les i al setembre reciclar-les i poder-les repartir a tothom!! Així que, s' han posat a l' ordinador, han fet l' escrit, l' han imprès i repartit. En qüestió de poc temps ja tenim un bon recull; moltes gràcies a tots i totes.


Un altre aspecte a destacar és que ja fa unes setmanes vàrem  penjar una graella on es demanava que anotéssiu aquells experiments o activitats de l' hort que us agradaria fer, repetir, ....
Les preferències han estat aquestes:
  1. Fer piruletes
  2. Fer una làmpada de lava.
  3. Collir maduixes 
  4. Experiments amb reaccions fortes. ( ?????)
  5. Coses amb foc ( uffff!)
Ja tenim deures pel curs vinent!!!!!!!!!

El curs ha acabat, l' estiu tot just comença i per les notícies meteorològiques més val aprofitar al màxim els dies de sol i calor!!!!! El bloc, però, encara estarà actiu durant part de juliol, no ens abandoneu!!!!!!!!



15/6/13

Una altra experiència amb gel a P-3

-Es pot fer gelat sense congelador? Aquesta pregunta la podem respondre després de l'experiment. Si poseu molta atenció a les diapositives veureu tot el procés i els passos a seguir.


Les nostres hipòtesis surten reflectides a les diapositives; passada l' hora i quart, sorpresos, veiem que el suc s' ha congelat, el gel ja no hi és....
Mirant bé les 2 bosses treiem les següents conclusions:
  1. El suc s' ha congelat
  2. El gel és aigua
  3. La sal ha desaparegut, potser, perque s' ha enfonsat a l' aigua perquè era blanca 
Naturalment, després de pensar tant, i, de veure entusiasmats  i entusiasmades, que sí es pot fer gelat sense congelador ens l' hem repartit i cruspit del tot.

Explicació científica
El punt de congelació de l' aigua és de 0º, amb la sal, en canvi, la temperatura baixa a -10º per tant el punt de congelació de la sal és més baix i això fa que el gel es vagi descongelant i a la vegada el líquid, en el nostre cas el suc de préssec, es congeli. 
Aquí teniu un enllaç on l' explicació és més complerta:
Alguns dels habituals del pati científic també han volgut deixar gràficament el seu orgull amb la Baldufa.

13/6/13

Lapbook Tortugues

Tal i com us vaig anunciar, en el post dels Lapbook ( per a recordar-ho cliqueu aquí), us ensenyem el que hem creat a l' aula de P-3 sobre el tema de les tortugues. Per als infants, i per a mi mateixa, ha estat la manera de tancar el projecte del nom de la classe. En el nostre lapbook hi hem posat tots aquells aspectes que hem conegut i ens han atret sobre les tortugues. Amb tot el grup hem decidit quines fotos, dibuixos i contes exposàvem. L' ideal del lapbook és fer-ne d' individuals, però en el cas d' infants petits és millor fer-ne un o per taules. Nosaltres ho hem fet per taules, d' aquesta manera cada 3 dies aprox. se l' enduien a casa 4 alumnes amb l' objectiu d' ensenyar-lo i explicar-lo a les famílies.
Mireu com ens ha quedat. 





Aquest recurs el recomano, ja que és una manera molt atractiva d' organitzar la informació i reflexionar sobre ella. Serveix per a totes les edats i per a tot tipus de temes. Es pot utilitzar com a  suport gràfic d' una conferència d' aula.
Aquí us deixo dos enllaços on hi podeu trobar plantilles imprimibles i un directori de com fer un lapbook. 





 

12/6/13

Curiositats animals

No és increïble aquesta foto??? Ho veieu bé? Si, ho heu encertat, són formigues menjant colors!!! És un experiment amb sucre, aigua i colorant amb l' objectiu de saber quins colors prefereixen aquests animalons, tot i mirant el seu ventre ho podem saber.
Tot va començar quan la dona de Mohamed Babu li va fer adonar, mostrant-li algunes formigues, que aquestes, s' havien tornat un pèl blanques després de beure llet vessada al terre. Després d' això, ho va voler provar en el seu jardí amb l' aigua ensucrada i acolorida i es va adonar que les formigues preferien els colors més aviat clars: groc i verd.

Aquest post el dedico a tots i totes els/ les alumnes amants dels petits animalons, especialment al Dídac i la Mònica.

10/6/13

Certamen Espiral Edublogs

Aquí teniu la segona entrega de la baldufeta amb un petit reportatge de tot el què va passar. Va ser un gran dia, ple de nervis i  emocions. Éns va agradar molt poder posar cara a molts i moltes dels bloggers que seguim. Agraïm a Espiral per a crear i mantenir aquest certamen, ja que ens dóna l' oportunitat de donar a conèixer els nostres projectes i de poder conèixer d' altres.

9/6/13

La baldufa d' or és per a nosaltres!!

Ja la tenim, sí, sí, és la baldufa d' or en la nostra  categoria!!

La nostra baldufeta

Certificat que acredita la participació i el premi



BLOGS DE CENTROS EDUCATIVOS
1er premio, peonza dorada: 7ciències
                                             2º premio, plateada: Blog del Departamento de Inglés, IES Arquitecto Ventura Rodríguez
 3er premio, peonza bronceada: ALLÔ!

De moment el post es queda aquí, aviat en veureu tot el reportatge. Aquest premi és per a vosaltres alumnes i families que, amb el vostre entusiasme, ens ajudeu a créixer i millorar en la nostra feina.

1/6/13

Portes obertes a l' hort

Al llarg del curs el treball de l' hort ha anat evolucionant d' una manera molt natural i engrescadora. Tothom ha anat seguint la graella organitzadora però amb la incorporació del Ramon ( avi de l' escola voluntari), l' entrega i constància de la Dolors C. i les ganes de bona part de l' alumnat ens ha permès anar ampliant les tasques i anar conformant un hort obert a tots els que hi vulguin treballar. De fet ja fa un temps es va començar a deixar entrar, l' alumnat que ho vulgui , a l' hora del pati per a treballar-hi treient males herbes, collint, regant,....Poc a poc ha anat creant-se una rutina de la que ens sentim molt contentes i contents: que l' alumnat triï anar a l' hort en lloc de jugar al pati ens estant dient alguna cosa, no?
De moment amb en Ramon hem decidit comprar més eines i adients a l' alumnat per a fer aquest treball més profitós.





Netejant les males herbes dels pneumàtics- jardineres on hi tenim plantades herbes aromàtiques, els infants han trobat allotjat dins el pneumàtic un niu amb 5-6 ous petits. No tenim molt clar de quin ocell es tracta, però la Ciara ( mare de l' escola) pensa que poden ser de Mallarenga. 
Aquí podeu sentir el seu cant!!!











És fantàstic, amb propostes com la del Daniel de P-5 i la seva mare ens deixen veure que la nostra aula de ciències és motivadora per a tothom!!! Que bé poder tenir l' aula oberta a tothom. En Daniel amb el seu pare ha estat recollint un seguit de minerals per a fer-ne una col·lecció; fa unes 2 setmanes van demanar-me si els podríem ajudar a identificar-ne uns quants. I tant que sí!! sense ser gaire experts però amb l' ajuda de les col·leccions que tenim i internet n' hem aconseguit identificar 4. Continuarem treballant-hi , en Daniel està molt emocionat: amb la lupa i comprovant la duresa hem passat una bona estona.

Com funciona un submarí

 
Monturiol va ser el primer en dissenyar un submarí amb forma de peix (l' Ictineu), la forma allargada que encara tenen aquests vehicles avui. Si en voleu saber més cliqueu aquí. El funcionament de l' Ictineu era ben simple. Nosaltres hem volgut comprovar i entendre el seu mecanisme.
Material
  • Punxó, cinta aïllant
  • Ampolla de plàstic
  • tub de goma
  • Un globus
  • Un recipient gran i transparent
  • Aigua
Preparació
  1. Amb un punxó foradem l' ampolla de plàstic ( per tot arreu).
  2. Amb cinta aïllant enganxem un metall ( en el nostre cas un cargol gruixut) que faci de pes.
  3. Introduïm un tub dins un globus i segellem bé el globus amb el tub, tal i com la fotografia indica.
  4. Introduïm el tub amb el globus dins l' ampolla.
El nostre submarí ja el tenim fet!!

Funcionament
  • Introduïm tot el model dins l' aigua. Veiem que, poc a poc, es va enfonsant i van sortint bombolles ( hem de vigilar que el tub no quedi submergit del tot).
  • Ara bufem pel tub i veiem que el globus s' infla. Això fa que l' aigua surti de l'ampolla i aquesta, immediatament, emergeix.
 
  •  MOLT IMPORTANT! Després de l' experiència l' aigua l' aprofitem per a regar les plantes!!!!!!!
 Per què succeeix?
Aquest model reprodueix molt bé el funcionament real d’un submarí: quan es vol enfonsar, la nau fa entrar aigua en el seus dipòsits ( els forats) i, per tant, guanya pes. I a l’inversa, quan vol pujar desallotja l’aigua dels seus dipòsits ( inflem el globus) de tal manera que perd pes i la força d’empenta el fa ascendir.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...