23/3/13

Fototropisme poètic


Acabem de passar el dia mundial de la poesia i l' inici de la primavera, juntament amb el de les vacances; així que no he trobat millor manera de celebrar-ho que visionant aquest vídeo en el que es fusiona la ciència amb la poesia. 
Un fanal trencat troba un nou propòsit quan, accidentalment, crea vida en una nova planta. Una expressió poètica de la funció fototròpica de les plantes que, és la resposta d'aquestes  davant l' estímul de la llum. Hem fet algun experiment al respecte.


El cos d' una sardina

Volíem veure com era una sardina  per dintre i per fora. Ens interessa per observar el seu sistema respiratori: el branquial.

Material:
  • guant de goma
  • un pal
  • tisores
  • una sardina
  • un plat de plàstic
  • tovallons.
Com ho hem fet? 
Hem observat la  sardina i l' hem tocat, després l' hem obert  per la meitat, hem observat com és per dintre. Vem veure les brànquies, el cor... Després li hem ficat el pal per la boca fins  al final de les brànquies. I finalment vam netejar els plats, les mans i tot el material.

Alumnes de 3rA Leyre i Ariadna

Contaminació llumínica

Seguim amb recomanacions amb aquest videobloc que presenta la ciència d'una manera divertida. Al capdavant d' ell  hi ha el Nikola Tesla. 
Tesla Blog és un bloc de divulgació científica impulsat per l' Instituto de Astrofísica de Andalucía amb el recolzament d' entitats com el CSIC i la Fundació Espanyola per a la Ciencia y Tecnología (FECyT)
Aquí us deixo un dels vídeos en el que explica de forma molt entenedora i clara l' efecte de la contaminació llumínica. Sembla ser que aviat tancarà, és una veritable llàstima!!

21/3/13

El Safareig

Després d' un parèntesi us recomano una  web " el safareig";  és tot un projecte força engrescador de la Carme Cols i el Pitu Fernández sobre l' educació , l' escola, la natura i la relació directa que hi ha entre elles.
En el nostre cas aquest projecte ens interessa força des de l' assessorament que ens puguin donar per a aconseguir un aprofitament dels nostres espais exteriors: hort, patis,... i així aconseguir un ambient en el que tots i totes ens hi sentim bé. En paraules d' ells: "el projecte combina dos elements aparentment oposats, la natura i la tecnologia, per difondre una manera d' entendre l' escola com a espai de relacions i d' intercanvi cultural".
Encara no els conec personalment, però ben aviat vindran a l' escola  i ens ajudaran a redefinir el nostre hort i els espais verda que volem sanejar. 

8/3/13

Experimentem amb l' Hivern: es pot pintar amb gel?, es pot fer neu?

A P-3 estem experimentant amb el fred, la neu i el gel, elements vius a l' hivern
- Què és la neu?, d' on surt? en podem fer?
Algú diu que la neu té aigua, que la neu mulla, quan neva? quan fa molt fred? A l' hivern!!!! fa poc hem vist nevar al poble així que se'ls proposa fer neu a l' aula ( neu de mentida, però freda)  només necessitem un bolquer i un got d' aigua. Buidem el got d' aigua al bolquer i veiem que no traspassa. Tot seguit l' estripem fins arribar a l' última capa d' on surt la neu!!!


Podem dibuixar la neu!! Ho hem fet amb pintura blanca, blava, farina i les nostres mans; abans però en el full hi tenim marcada "l' estrella de neu" amb cinta adhesiva. Es tracta de cobrir tot el full  amb la barreja blanca i blava i, després desenganxar la cinta, quedant així el floc de neu.




- Què és el gel?, de què està fet?, podem pintar amb el gel?
Resposta: el gel té aigua, però com es fa? Hem posat aigua en una glaçonera i després tot al congelador. què passarà? Mentrestant he portat gel de casa: l' hem tocat, hem jugat amb ell, hem vist com de fred era, que rellisca i sobretot que amb la calor es desfà i només queda AIGUA!!!!




-Podem pintar amb el gel? 
Necessitem :
  • glaçons 
  • pintura aigualida o colorants alimentaris.
  • comptagotes
  • una cartolina gran.
-Com ho fem?
  1. Col·loquem glaçons damunt la cartolina, la quantitat que vulguem.
  2. Amb el comptagotes anem abocant la pintura damunt dels glaçons.
  3. Esperem i observem
-Què passa?  
els glaçons amb l' escalfor van desfent-se ; l' aigua que formen amb la pintura  van deixant rastres aigualits i ben acolorits!!






 

L' Ou que bota

Aquesta experiència forma part de les darreres entregues dels vídeos de cinquè durant la setmana de la ciència d'
enguany. El video consta de 2 parts: la primera col·loquen un ou dins un vas amb vinagre i s' ha d' esperar uns dies per a veure què passa. La segona part ensenuya com queda l' ou: tou i bota!!!!! Els nens i nenes de P-5 queden ben bocanadats!!! 
Per què passa?  
L' àcid del vinagre va el·liminant el calci de la closca de l' ou, deixant-lo ben tou.

3/3/13

El so:: Quin lloc de l`escola es gens,no gaire o molt sorollós?

La contaminació acústica  és molt perillosa per les orelles,i per aìxò hem anat a moltes classes diferens de l' escola a comprovar els decibelis en caduna d' elles.


Material
  • un sensor ecodad
  • el full de pràctiques
Procediment
  1. Per parelles i amb un ecodad v'arem anar per tota l' escola a hores diferents per a registrar el nivell de soroll.
  2. Anàvem anotant caduna de les dades que sortien.
  3. Un cop a l' aula de ciències vam posar en comú totes les dades recollides i vàrem treure les conclusions. 
Conclusions 
On més soroll hi havia ha estat a l' aula de psicomotricitat i el gimnàs. Per això hem de baixar al to de veu; ens hem adonat que el moviment de les cadires també fan pujar molt els decibelis, cal aixecar-les i no arrossegar-les.

Ian i Vania de 4t
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...